• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Yttra sig - skuldsanering

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej
För några år sedan blev min skuldsanering avbruten efter en skilsmässa.
KF avslog min ansökan om omprövning, då de ansåg att jag väntade några månader innan jag meddelade de om skilsmässan.
Nu har jag skickat in en ny ansökan om skuldsanering, och de vill att jag ska yttra mig.
Har ni några tips om vad jag ska skriva?
Tacksam för svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
204
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hej
För några år sedan blev min skuldsanering avbruten efter en skilsmässa.
KF avslog min ansökan om omprövning, då de ansåg att jag väntade några månader innan jag meddelade de om skilsmässan.
Nu har jag skickat in en ny ansökan om skuldsanering, och de vill att jag ska yttra mig.
Har ni några tips om vad jag ska skriva?
Tacksam för svar
Hur länge väntade du?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Förlåt att jag frågar och inte besvarar din fråga, men hur kunde din skuldsanering bli avbruten pga skilsmässa?
Jag tänker att din ekonomiska situation borde väl inte ha förbättrats, snarare tvärtom i och med skilsmässan…
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Förlåt att jag frågar och inte besvarar din fråga, men hur kunde din skuldsanering bli avbruten pga skilsmässa?
Jag tänker att din ekonomiska situation borde väl inte ha förbättrats, snarare tvärtom i och med skilsmässan…
Det undrade jag med. Min ekonomi försämrades kraftigt, men det struntade KF i.
De sa att antingen fortsätta jag betala eller så kommer den att avbrytas.
Och de avslog min omprövning.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Det undrade jag med. Min ekonomi försämrades kraftigt, men det struntade KF i.
De sa att antingen fortsätta jag betala eller så kommer den att avbrytas.
Och de avslog min omprövning.

Så du slutade betala?
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Så du slutade betala?
Jag hade ett samtal med KF efter att de avslog ansökan om omprövning.
Hade inget annat val än att att gå med på deras begäran om att avbryta skuldsaneringen.
Fanns ingen chans att fortsätta betala den summan varje månad, då den var beräknad på två inkomster.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Jag hade ett samtal med KF efter att de avslog ansökan om omprövning.
Hade inget annat val än att att gå med på deras begäran om att avbryta skuldsaneringen.
Fanns ingen chans att fortsätta betala den summan varje månad, då den var beräknad på två inkomster.
Men du betalade inget under de 6 månaderna som gick innan du sökte om omprövning?

Du skrev ju dock förklaringen redan i första inlägget, att dem avslog pga att du väntade för länge.
Det står väl i informationen från besluten att vid ändrade förhållanden skall man göra omprövning. Står iaf så i beslutet om inledande samt att handläggaren på kronofogden var väldigt nogran att berätta att alla eventuella förändringar skulle anmälas = /

Som svar på din fråga dock. Du får väl skriva att du mådde dåligt och missade helt enkelt. Att du sen fick de 2 valen och kunde därmed inte fortsätta med saneringen. Att du nu mår bättre och vill förändra ditt liv. Bästa är väl att vara brutalt ärlig = )
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Men du betalade inget under de 6 månaderna som gick innan du sökte om omprövning?

Du skrev ju dock förklaringen redan i första inlägget, att dem avslog pga att du väntade för länge.
Det står väl i informationen från besluten att vid ändrade förhållanden skall man göra omprövning. Står iaf så i beslutet om inledande samt att handläggaren på kronofogden var väldigt nogran att berätta att alla eventuella förändringar skulle anmälas = /

Som svar på din fråga dock. Du får väl skriva att du mådde dåligt och missade helt enkelt. Att du sen fick de 2 valen och kunde därmed inte fortsätta med saneringen. Att du nu mår bättre och vill förändra ditt liv. Bästa är väl att vara brutalt ärlig = )
Tackar för dina svar. Jag var back 2 betalningar. När jag fick egen lägenhet, var det omöjligt att fortsätta betala.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp